Від самого початку розробки електромобілів перед Renault постав ряд нових, цікавих питань. Як попередити пішоходів про наближення машини, двигун якої практично безшумний? Як зробити звукове сповіщення ефективним, але не агресивним? Як створити ексклюзивний звуковий дизайн для електромобілів бренду? Лоран Уормс, менеджер зі звукової стратегії Renault Group, розповідає про роботу над створенням VSP (Vehicle Sound for Pedestrians – Звук автомобіля для пішоходів). А якщо хочете почути голоси електромобілів майбутнього, обов'язково відвідайте дослідницький інститут акустики і музики IRCAM!
Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити вам найкращий досвід роботи з нашим сайтом. Деякі з них необхідні для функціонування цього сайту; інші допомагають нам зрозуміти, як ви використовуєте сайт, щоб ми могли покращити його. Ми також можемо використовувати файли cookie для таргетування. Натисніть «Прийняти всі файли cookie», щоб продовжити, як зазначено, або натисніть «Керувати моїми налаштуваннями», щоб вибрати типи файлів cookie, на які ви погоджуєтеся.
Лоран Уормс, менеджер зі звукової стратегії Renault Group:
Ідея - додати звук в електромобіль, який за своєю природою тихий і, отже, «чистий» в плані акустичної екології, - може здатися дивною. Однак це необхідно з міркувань безпеки. Без попереджувальних звуків пішоходи не почують наближення електромобіля. Водіям теж важливо, щоб люди знали про їх наближення. Відповідно, електромобілі мають видавати звукове попередження для пішоходів, отже, цей аспект потрібно враховувати при розробці. І тут перед компанією відкривається безліч можливостей для неординарних рішень в області саунд-дизайну.
Звук тиші
Renault розробляє оригінальні попередження (VSP), починаючи з перших своїх електричних концептів. У 2012 році воно вперше з'явилося в серійній версії ZOE, який повідомляв оточуючим: «я електричний, я найсучасніший, я — Renault». Цей звук повинен був відображати цінності бренду, його доброзичливий та орієнтований на людину характер. Надалі він став би застосовуватися і в інших електричних моделях Renault. «Ідея проста – попереджувати пішоходів, не лякаючи їх! У той же час необхідно сформувати позитивну асоціацію між цим оповіщенням, електромобілями і брендом Renault в цілому», — пояснює Лоран Уормс.
Сьогодні Renault готує випуск нового покоління електромобілів, розроблених на базі шоу-карів Mégane eVision і R5 Prototype. І їм теж знадобиться власна зовнішня акустика майбутнього. Її розробкою, як і у випадку з першим звуковим попередженням, займуться дослідницькі групи з психологічного сприйняття і саунд-дизайну зі студій і акустичних лабораторій IRCAM в Парижі.
Продумана партитура та ідеально налаштовані інструменти
Ключову роль в саунд-дизайні відіграє командна робота. Потрібне глибоке розуміння завдань, висока технічна кваліфікація, терпіння і увага до деталей. У цій роботі перетинаються інтереси різних функціональних підрозділів Renault Group, включаючи департаменти розвитку продукту, дизайну та інженерних розробок. Також необхідно, щоб у створенні VSP брали участь сторонні партнери та експерти. До речі, співпраця Renault Group з IRCAM почалася ще в 1994 році, задовго до того, як Renault зробила електромобілі пріоритетним напрямком свого розвитку. Завдяки цьому партнерству з'явилося кілька нових технічних спеціальностей: Лоран Уормс та інші співробітники навчалися в IRCAM до того, як стали працювати в Renault в передовій сфері прикладної акустики.
Лоран Уормс:
МОЄ ЗАВДАННЯ - ВИЗНАЧИТИ НАПРЯМОК РОБОТИ. Я АНАЛІЗУЮ ВІДГУКИ КЛІЄНТІВ І ПОТОЧНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА СКЛАДАЮ ЗВУКОВІ СПЕЦИФІКАЦІЇ, ДЕ ОПИСУЮТЬСЯ ПОТРІБНІ ВІДЧУТТЯ І ВРАЖЕННЯ, СПІВЗВУЧНІ ІДЕНТИЧНОСТІ НАШОГО БРЕНДУ.
У звучанні майбутніх електричних моделей Renault необхідно зберегти і розвинути історичні паралелі з колишніми автомобілями бренду. І це прикладне завдання з її унікальними вимогами вирішують фахівці IRCAM, які володіють необхідними знаннями в сфері фундаментальних досліджень, акустики, музики і звуку. Проект стартував під керівництвом Ніколя Місдарііса (Nicolas Misdariis), директора з досліджень і керівника груп PDS, та Андреа Чера (Andrea Cera), композитора і саунд-дизайнера, який вже багато років працює з групами PDS, в тому числі над саунд-дизайном для автомобілів.
На першому етапі необхідно було сформулювати технічні, ергономічні, функціональні та стилістичні характеристики звукового рішення. Іншими словами, була потрібна відповідь на питання: "що варто врахувати в характері зовнішнього звуку?»
Вихідні дані були представлені на групових обговореннях у вигляді словесних описів, зображень, звукових бібліотек і навіть шумів, що відображають різні відчуття і емоції, які повинен викликати фінальний саунд-дизайн.
Ніколя Місдарііс: "спільна робота ведеться вже давно і заснована на відгуках і досвіді, отриманих більш ніж за 10 років. Наші знання допомагають чітко визначати такі важливі характеристики, як, наприклад, настирливість звуку. Кінцевою метою є дотримання принципів звукової екології, коли звук всередині автомобіля робиться якомога менш нав'язливим, забезпечуючи максимальний комфорт водієві і пасажирам.”
Сформульовані цілі потім перетворюються в звукові матеріали за допомогою інструментів і реальних (записаних) або синтетичних комп'ютерних звуків з урахуванням фундаментальних принципів гармонії. Так, наприклад, мажорний тризвук або консонантний акорд краще, ніж інші звукосполучення, створюють відчуття легкості або радості... Навпаки, дисонанс, навіть невеликий, негайно викликає напругу, немов повідомляючи: "Будьте обережні!". Ці музичні правила застосовуються у створенні звуку VSP.
Саунд-дизайнер з багатого звукового матеріалу формує гармонійну композицію. Після цього настає черга ритмів і модуляцій, за допомогою яких, зокрема, відбувається акустична адаптація VSP до руху конкретного автомобіля. Це дозволяє створити унікальний, живий, динамічний і впізнаваний звук.
Після дослідницької фази виникають певні концепції та пропозиції, питання та сумніви. Завжди є ризик, що оцінки людини ґрунтуються на суб'єктивних смаках — це перша пастка. Наступна пастка - підсвідоме прагнення знайти консенсус, враховуючи всі думки, частина яких неодмінно виявиться несумісною. Таким чином, протягом проєкту директор з питань акустичного сприйняття повинен відстоювати і зберігати загальну концепцію, сформульовану дослідницькими групами. В кінцевому рахунку при прийнятті рішень вкрай важливо взяти за основу яскравий, іноді навіть спірний, характер, обраний для фірмового звучання. У перспективі такий підхід з великою ймовірністю виправдається. Саме такої думки дотримується Renault.
Лоран Уормс: "я мрію, щоб фірмовий звук майбутніх електромобілів Renault народжував емоції, подібно аромату парфумів, і при цьому сприяв поліпшенню звукової обстановки в містах».
Дослідницький інститут акустики і музики, заснований П'єром Булезом (Pierre Boulez) в 1977 році, є одним з відділень Центра Помпіду в Парижі. Ключовим завданням IRCAM є налагодження продуктивної взаємодії у сфері наукових досліджень, технічного розвитку та сучасної музики. У лабораторії STMS, оснащеної за останнім словом техніки, працює сім дослідницьких груп.
З 1994 року IRCAM за запитами Renault Group працює над такими темами, як характеристики звуку двигуна, звукові попередження, акустичні властивості пасажирського відсіку і зовнішній звук автомобілів. IRCAM і, зокрема, Андреа Чера і Ніколя Місдарііс, вели дослідницькі акустичні проекти для концепт-карів Renault ZOE і DeZir, Frendzy, Twin Z, TreZor і SYMBIOZ.