Завдяки своїй експертизі у сфері електричних транспортних засобів, досвіду в роботі з Formula 1, а також власному ентузіазму й відданості команд з інженерії, розробки та контролю, Renault створив інноваційний гібридний E-TECH силовий агрегат. Мало кому відомо, що він був винайдений та розроблений дещо незвичайним і дуже надихаючим способом. Все почалось з моделі, побудованої з конструктора LEGO, на яку дозволив знову поглянути її автор – Ніколя Фремо, експерт з гібридної архітектури Renault.
Ніколя Фремо, експерт з гібридної архітектури Renault:
Коли бренд Renault випустив електромобіль у 2010 р., з'явилась ідея створити гібридну технологію, яка б надала можливість багатьом власникам авто плавно перейти на бік «всього електричного». Перед інженерами та експертами з’явилася задача – запропонувати керівництву компанії ідеальне рішення, яке б відповідало необхідним специфікаціям: воно мало бути доступним, легким і застосовним до транспортних засобів будь-яких розмірів, а також забезпечувати не менш ніж 50 кілометрів їзди на одній лиш електроенергії. Іншими словами, воно мало забезпечити ефективну гібридизацію для всіх і кожного.
"Наше завдання полягало в створенні гібридного двигуна для MÉGANE та CLIO, який був би одночасно доступним та простим."
Склади, просвердли, склей
Для Ніколя Фремо було важливим зробити головним саме електричний мотор, який дозволяв би авто зрушити з місця. Але яка трансмісія має використовуватись для нього та ДВЗ? Щоб залишити все простим, компактним та легким, він прийняв радикальне рішення: спробувати обійтись без зчеплення та навіть синхронізаторів коробки передач. Існує технологія, яка робить це можливим – пружинно-кулачкова муфта, що використовується в автоспорті.
"Коли я помітив, як мій син грає з шестернями LEGO Technic удома, я сказав собі, «гаразд, це не так вже відрізняється від того, що я збираюсь зробити». Тож я купував усе необхідне деталь за деталлю, щоб у мене були всі елементи майбутньої конструкції».
Так, Ніколя Фремо провів усі різдвяні свята за побудовою LEGO-моделі інноваційної трьохшвидкісної трансмісії, яку він спочатку втілив на папері. «У мене був задум – побудувати цю модель для того, щоб зрозуміти, що я взагалі маю зробити. Після майже двадцяти годин «роботи» на очах у свого трохи здивованого сина, я завершив конструювання своєї моделі», - розповідає він.
Це не було просто складанням кубиків. Ніколя поєднував різні осі та кільця трансмісії, склеював та свердлив їх для того, щоб укласти в люльку, моторизувати всю цю конструкцію тощо. Це була справжня інженерна робота, яка дозволила Ніколя Фремо перевірити «наяву» різні можливі режими роботи двигунів. Більш того, він винайшов деякі нові, які він і не уявляв собі під час теоретичного аналізу. Він ще більше впевнився в тому, що він був на вірному шляху під час розробки цього прототипу – без сумнівів, найдешевшого в історії Renault – що водночас було настільки дивно і несподівано, наскільки й інноваційно.
Якщо ми можемо зробити це з Lego…
І що про це сказали б менеджери, яким би продемонстрували цю модель – Ремі Бастьєн та Жерар Детурбе (який помер у 2019 році), «батько» першої випущеної серії «Dacia», який знав все про прості та недорогі рішення? Це була ще та авантюра.
«Renault завжди була дуже відкритою компанією, особливо коли справа стосувалась якихось досліджень. Але в той день, коли я відніс свою модель до проектного менеджера Жерара Детурбе та директора з досліджень Ремі Бастьєна, я не міг і уявити собі те, як вони відреагують. Вони кружляли навколо моделі, брали до рук, поводили себе з нею так, наче зі справжнім об’єктом. І я назавжди запам’ятаю слова Жерара Детурбе: «Якщо ми можемо зробити це з LEGO, значить воно працюватиме!»
Але таке зелене світло зовсім не було подарунком. Ніколя та його колеги зобов’язались втілити цей концепт в життя так, щоб вже через 18 місяців машина була готовою! «Це був виклик для всього дослідницького інженерного відділу, тому він мобілізував навички та уміння наших спеціалістів у галузі управління, конструкції механізмів тощо», - каже Ніколя Фремо.
Для невеликої команди ентузіастів, що пішли таким гібридним шляхом в рамках інженерного проекту Renault, найскладніша частина лише розпочиналась.